Tampereella suuren suosion saanut peräkonttikirppis tekee hyvää ja toimii esimerkkinä onnistuneesta työelämän kehittämishankkeesta.

Tampereen keskustori lainehtii myyjistä ja ostajista. Moro-lehden peräkonttikirppiksen 400 myyntipaikkaa ja 80 pyöräpaikkaa menevät nopeasti. Ostajia on tuhansia.

Peräkonttikirppis järjestetään yhdessä Tampereen seurakuntien diakonia- ja yhteiskuntavastuun kanssa. Tuotot ohjataan RuokaNysselle, joka jakaa ruoka-apua tamperelaisille. Moro-kirppis on yksi Suurella sydämellä -hankkeen toiminnoista.

Vapaaehtoiset ovat keskeisessä asemassa peräkonttikirppiksessä, joka on yksi yhdestätoisesta Kirteko-työelämän kehittämishankkeeseen osallistuneista projekteista. Kirteko-kilpailun voitto meni Haminaan. Tampereen Moro-kirppisidea sai kunniamaininnan muiden kilpailuun osallistuneiden tavoin, jotka eivät sijoittuneet palkintosijoille.

Ei pakkopullaa

a_vuokko_tyo2355

Yksi vapaaehtoisista on torikahvilassa työskentelevä Vuokko Giltig. Hän on ollut mukana monta vuotta seurakunnan vapaaehtoistyössä. Giltig toimi Pirkkalassa Suurella sydämellä -projektissa ja lähti ystävän innostamana mukaan peräkonttikirppikseen.

– Olen ollut monta vuotta mukana myös Jakamisen päivässä Hervannassa. Peräkonttikirppis on hieno mahdollisuus auttaa ja kerätä varoja. Olen ollut kahvilassa joka kerta, ja sitä ihan odottaa, että pääsee kohtaamaan ihmisiä ja auttamaan varojen keräämistä omalla työllään, Vuokko Giltig toteaa.

Vapaaehtoistyö antaa paljon. Eläkkeellä oleva Giltig on saanut myös uusia ystäviä.

– Lisää vapaaehtoisia tarvitaan jatkuvasti, ja pienikin apu on tarpeen. Tästä jää hyvä mieli, eikä ole pakkopullan makua!

Näkyvyyttä kirkon työlle

Varojen kerääminen toimintaan on ehkä tutumpaa diakoniatyössä kuin nuorisotyössä. Verovarojen tulvaan ei voida luottaa, vaan on etsittävä uusia keinoja. Ne voivat avata myös ihmisten silmiä.

Tampereen seurakuntien vapaaehtoistoiminnan esimies diakoniasihteeri Katariina Mylläri sanoo, että peräkonttikirppis on iskostunut loistavasti tamperelaisten mieleen. Se on tuonut uutta intoa, varoja, näkyvyyttä ja yhteistyökumppaneita mukaan.

– Peräkonttikirppis tarjoaa näkyvyyttä ja positiivista mainetta kirkon tekemälle auttamistyölle. Se näkyy ja kuuluu katukuvassa sekä mediassa. Lisäksi uusia toimintatapoja kehitellään peräkonttikirppiksen yhteydessä vuosittain. Milloin kerätään silmälaseja kehitysmaihin ja milloin järjestetään hyväntekeväisyyshuutokauppoja ja saadaan myös uusia yhteistyökumppaneita. Tänä vuonna muun muassa Tampereen seudun ammattiopisto teki pullat, Mylläri valaisee.

Yhteistyössä se sujuu

Aamulehden Moro-liitteen tuottaja Jari Mylläri on idean takana. Konsepti on selkeä.

– Yhteistyössä jokainen toimija tekee sitä, minkä parhaiten osaa. Moro-lehti vastaa brändin haltijana markkinoinnista. Tampereen seurakunnat vastaavat tapahtuman järjestämisestä ja tuoton ohjaamisesta avun tarvitsijoille, Mylläri kertoo.

Seurakunnat saavat paikkavuokrat ja kahvilatuotot toimintaansa.

– Lisäksi tänä vuonna on yritysten haastekampanja, jolla työllistetään nuoria yksinäisten vanhusten ulkoiluttajiksi, Mylläri jatkaa.

Kolmantena sektorina tänä vuonna on mukana Ekokumppanit. He myivät ylimääräiseksi jääneitä mustekasetteja.

Teksti Hannu Keränen
Kuvat Maija Keränen

EI KOMMENTTEJA

JÄTÄ VASTAUS