– Someviestinnässä on kyse uudenlaisesta ajattelun tavasta ja ihmisten välisten suhteiden hahmottamisesta, kirkon verkkotyön osastonjohtaja Hannu Majamäki sanoo.
Some eli sosiaalinen media on tullut jäädäkseen. Siksi se kannattaa ottaa huomioon työturvallisuusriskien arvioinnissa, työyhteisön suunnitelmissa, ohjeistuksissa ja koulutuksissa.
Kirkon verkkotyön osastonjohtaja ja somemaailman asiantuntija Hannu Majamäki sanoo, että kirkossa on tehty oikeita asioita.
– Olemme hoitaneet tehtävän hyvin sosiaalisessa mediassa. Kokonaisuudessaan prosessi on edennyt nopeammin ja syvemmin kuin kymmenen vuotta sitten uskalsin ajatella. Toki pullonkauloja on, mutta peruskoulutus on annettu. HEV (Hengellinen elämä verkossa) oli aikoinaan perustelua, ja nyt edetään vertaiskoulutuksen kautta, Majamäki toteaa.
Kirkon oltava mukana
Muutos sosiaalisessa mediassa on Majamäen mukaan nopeaa, digitalisoituminen on tätä päivää. Digitaalisten välineiden käyttö kietoutuu arkiseen työhön. Koulutusta pitäisi saada työn ohessa.
– Tulen surulliseksi, kun jossain kysytään, milloin tämä hömpötys menee ohi. Kirkon on oltava mukana, mahdollisuuksia on äärettömästi. Kun ihmisten kieli muuttuu digitalisointikieleksi, kirkko ei voi olla siitä kommunikaatioulottavuudesta pois. Kyse on uudenlaisesta ajattelun tavasta ja ihmisten välisten suhteiden hahmottamisesta, Majamäki muistuttaa.
Toivoa ja armoa jakamaan
Kirkon viestin ydin on Majamäen mukaan kohtaamisessa ja toivon välittämisessä.
– Verohallinnon viestintähenkilö totesi taannoin, että kirkko on etuasemassa. Meillä on myönteistä kerrottavaa heihin verrattuna. Me jaamme toivoa ja olemme parhaimmillamme armosta kertova yhteisö. Meillä on viesti lähimmäisen rakastamisesta ja hyväksytyksi tulemisesta, Majamäki sanoo.
Hän antaisi kirkossa vastuuta myös vapaaehtoisille. Erityisesti nuorille hän jakaisi toimijan rooleja.
– Yhteys pitäisi saada 10–18-vuotiaisiin nuoriin, ja antaa heille rohkeasti mahdollisuuksia toimia. Varsinkin nuorisotyölle tässä on valtavan hieno mahdollisuuksien kenttä. Odotan varovaisesti pilotoinnista hyviä kokemuksia, Majamäki heittää.
Asiantuntijan mielestä työntekijöiden aikapulaa helpottaisivat sosiaalisen median vastuuryhmät.
– Pitäisikö tehdä tiimejä, jotka vastaisivat seurakuntien sosiaalisen median viestinnästä.
Työnohjaus kuntoon
Sosiaalisessa mediassa on mentävä eteenpäin omien taitojen, kanavien ja voimavarojen rajoissa.
– Ketään ei voi pakottaa someen. Kaikkien ei tarvitse tehdä kaikkea, eikä tarvitse olla höyrypäänä omaksumassa kaikkia välineitä. Olisi hyvä, jos jokaisella olisi oma pienikin paikkansa löydettynä.
Majamäen mukaan sosiaalinen media on helposti työntekijälle raskas. Se on välitön, estoton ja sen suosio vain kasvaa.
– Tapaukset ovat raskaita muun muassa chatissa. Tässä työnohjauksen tulisi olla kunnossa. Lisäksi vertaistuki olisi tärkeää. Työn ja yksityiselämän rajan hämärtyminen luovat paineita, Majamäki myöntää.
Uusia mahdollisuuksia
Virtuaalinen maailma luo aivan uusia haasteita. Siinä mennään pinnalle, jossa ollaan läsnä uudessa sosiaalisessa todellisuudessa.
– Olisi tärkeää, että kirkko olisi tässä mukana tuoden etiikkaa ja asiantuntemusta. Virtuaalitodellisuus tuo uusia mahdollisuuksia ihmisten auttamiseen ja eri työmuotoihin.
Majamäki ottaa esimerkin.
– Reformaation juhlavuoteen liittyvässä Turun ja Helsingin tuomiokirkkoihin rakennettavassa 1500-luvun virtuaalimaailmassa voi seurata yhden suvun elämää.
—————————————————————————————————-
Juha Kinanen perää visuaalisuutta viestintään
– Sosiaalinen media on yhä enemmän visuaalinen, muistuttaa PTK:n webkoordinaattori Juha Kinanen.
Poikien ja tyttöjen keskuksen webkoordinaattori Juha Kinanen uskoo videoiden ja virtuaalitodellisuuden nousevan nopeasti ajankohtaiseksi someviestinnässä.
– Tekstistä tulisi siirtyä yhä enemmän visuaalisuuteen, sillä kolmiulotteiset virtuaalimaailmat ovat tulossa. Historiallisesti merkittävät kirkkorakennukset voitaisiin mallintaa 3D-maailmoihin loistavasti. Historiallisesti kirkko on ollut myös kuvamaailman edelläkävijöitä. Meidän tulee oppia kertomaan sanomaamme kuvin ja lyhyin lausein saarnaamisen sijaan, Kinanen kannustaa.
Ongelmana Kinanen näkee asenteet ja kehnot välineet. Tosin muutosta parempaan on tapahtunut. Verkkoauttaminen on Kinasen mielestä tässä ja nyt.
– Ylläpitämämme Tekstaritupu- ja Nettitupupalvelut ovat sen selvästi osoittaneet. Pitkään verkkoauttamista seuranneena voin sanoa, että väline toimii. Se on jatkumo vuosisatoja kestäneeseen kirjeitse tapahtuneeseen sielunhoitoon.
Auttaminen keskeistä
Palveluiden tulee olla helppoja, ja niihin on pystyttävä lähettämään viestiä spontaanisti ja nopeasti.
– Masentunut, ahdistunut ja ehkä itsemurhaa hautova ei ala tekemään profiileja eikä käymään lävitse sääntöjä ennen kuin voi lähettää avunpyynnön. Keskeistä näissä palveluissa on ihmisten auttaminen. Kirkossa on usein menty pers´edellä puuhun. IT-tuki on kertonut, mitä voidaan tehdä eikä mahdollistanut sitä, mitä pitää oikeasti tehdä, Kinanen napauttaa.
Ihmisiä kiinnostavat sosiaalisessa mediassa kanssaihmiset, ei sen tekniikka. Mielenkiinto on Kinasen mukaan kohtaamisessa. Samat säännöt pätevät somessa kuin kasvokkain olemisessa.
– Sosiaalinen media on dialogia, joka ei välttämättä taivu perinteiseen julistukseen. Somessa ei kannata saarnata vaan keskustella.
——————————————————————————————————
Muista nämä säännöt
- Jos kirjoitat yksityishenkilönä, tee selväksi, että mielipiteet ovat omiasi.
- Ole järkevä ja ystävällinen. Osoita arvostusta lukijaa kohtaan.
- Mieti ennen kuin julkaiset.
- Älä provosoidu. Kärkevän ja epäasiallisen keskustelun raja on häilyvä.
- Pidä tarvittaessa keskustelussa tauko, ota etäisyyttä, harkitse.
- Kunnioita verkkoyhteisöjen sääntöjä ja tekijänoikeuksia. Älä levitä henkilötietoja, epäasiallisia kirjoituksia tai kuvia.
- Älä kirjoita luottamuksellisia asioita ja yrityssalaisuuksia.
- Pitäydy vastuullesi kuuluvissa asioissa, mikäli kirjoitat työhön liittyvistä asioista. Käsittele työn piiriin kuuluvia asioita muutenkin harkiten.
- Ole lojaali työyhteisöllesi, myös vapaa-aikana.
Lähde: työturvallisuuskeskus (ttk)
——————————————————————————————————
Huonoa käytöstä
- henkilöön kohdistuva uhkailu ja pelottelu
- ilkeät, väheksyvät, pilkkaavat, loukkaavat, nöyryyttävät tai vihjailevat kommentit
- työsuorituksen jatkuva ja perusteeton arvostelu, mustamaalaaminen
- perättömien tietojen tai juorujen levittäminen
- aiheeton arvostelu ja väärien syytösten esittäminen, mitätöinti
- aiheettomat kiusaamisyytökset
- sukupuolinen tai rasistinen häirintä
—————————————————————————————————
Lisäinfoa
Karoliina Malmelin: Seurakuntien viestintäkirja
Ahonen Jan – Ijäs Johannes – Kormilainen Ville: Somempi seurakunta