Mopokortti ja muut kelpoisuusehdot

0
1102

Asiamiehet ovat kuulleet, että raitis ulkoilma voi auttaa tärkeiden asioiden käsittelyssä. Niinpä kuukausipalaveri on sovittu Tuusulanjärven pohjoisrannalle, Järvenpään Vanhankylänniemeen, Kolmisoinnun katveeseen.

Marko pääsi Järvenpäähän junalla, josta matka jatkui sähköpotkulaudalla. Tero olisi tullut autolla, jos se vain olisi käynnistynyt. Onneksi tallissa oli mopo, jolla pääsi suhteellisen nopeasti Tuusulanjärven eteläpäähän, josta matka jatkui veneellä kohti pohjoista.

Marko oli saanut tietoonsa Teroa kohdanneet haasteet ja suhtautui tilanteeseen maltilla. Ilma oli kaunis, ja kohta haettaisiin kokouskahvit hampurilaisravintolan drive-in-kaistalta.

– Onneksi tässä työssä ei vaadittu oman auton käyttöä. Se ei inahtanutkaan startatessa, puhisee Tero, joka oli ottanut moponsa veneen kyytiin.

Kiperä tilanne luukulla

Asiamiehet jatkavat matkaa kulkupeleillään kohti hampurilaisravintolaa.

– Miten niin vaaraksi turvallisuudelle, Marko kysyy autokaistan luukulla.

– Me voimme myydä tästä luukusta vain autolla asioiville, kertoo ystävällinen hampurilaisravintolatyöntekijä ja ohjeistaa, että sähköpotkulauta ja mopo olisi vietävä parkkiin.

Asiamiehet päätyvät jälleen kiperään tilanteeseen. Ehkä tässä työssä kuitenkin edellytetään oman auton käyttöä.

– Voi turkasen turkanen, että sen auton pitikin temppuilla juuri tänään, parahtaa Tero ja miettii samalla, tuleeko tästä työnjohdollinen rangaistus työtehtävän laiminlyönnistä. Toiminnanjohtaja kun käski ostaa kokouskahvit seuraavaan asiamiespalaveriin.

– Täytyisi varmaan lisätä vaateeksi tällekin työlle oman auton käyttö, että saadaan kokoukset pidettyä, Marko tuumii.

– Millaisin edellytyksin työnantaja voi vaatia oman auton käyttöä diakonia- tai nuorisotyössä, kysyy Tero ja kertoo nähneensä useita työpaikkailmoituksia, joissa vaaditaan ajokorttia ja omaa autoa.

– Kelpaako mikä tahansa autoksi rekisteröity kulkuväline? Tarvitseeko auton olla tila-auto vai riittääkö kaksipaikkainen pikkuauto, Marko miettii.

Tässä taitaa olla taas edessä asiantuntijan etsiminen.


Asiantuntija vastaa

Lakimies Maarit Engström, mitä lisävaatimuksia työnantaja voi liittää viranhakuilmoituksiin erityisten kelpoisuusehtojen lisäksi?

– Kirkkolain mukaan virkaan otettavalla on oltava erikseen säädetty tai työnantajan päättämä erityinen kelpoisuus. Kelpoisuusvaatimuksia voi sisältyä myös johtosääntöihin, viran perustamispäätökseen tai erillisiin päätöksiin. Tällaisia voisi olla esimerkiksi kielitaitovaatimukset, ajo-oikeus tai jonkin erityistaidon osaaminen.

Voiko työnantaja muuttaa erityisiä kelpoisuusehtoja?

– Työnantaja voi tiukentaa säädettyjä kelpoisuusvaatimuksia mutta ei lieventää niitä.  Tämä koskee paitsi yksittäisiä virkoja myös yhdistelmävirkoja, joissa virkaan valittavan tulisi täyttää molempien erillisten virkojen kelpoisuusvaatimukset.

Tyypillistä on, että viranhakuilmoituksessa kerrotaan työnantajan arvostavan jotakin tiettyä lisäkoulutusta, ja se ei sido työnantajan harkintaa niin, että vaatimukset täyttäviä hakijoita jäisi kovin vähän.

Joissain viranhakuilmoituksissa sanotaan viranhoidon edellyttävän ajokorttia ja joskus myös omaa autoa. Voiko näitä edellyttää viranhakijalta?

– Ajo-oikeus voi nähdäkseni olla sellainen työnantajan esimerkiksi viran perustamispäätöksessä päätetty kelpoisuusehto, jota voidaan edellyttää. Ajo-oikeus on koulutuksella saatu ominaisuus. Auto sen sijaan on omaisuuserä. Työnantajan olisi parempi kirjoittaa hakuilmoitukseensa esimerkiksi, että oman auton käyttömahdollisuus katsotaan eduksi.

Entä jos valittu viranhaltija jossain vaiheessa päättää, että ei halua enää käyttää omaa autoaan työajoihin? Tai entä jos oma auto hajoaa, eikä ole rahaa ostaa uutta?

– Tällöin työnantajan on tehtävä muita ratkaisuja tehtävien asianmukaisen hoidon järjestämiseksi. Negatiivisia seurauksia virkasuhteelle tästä ei saisi aiheutua. Myöskään ajo-oikeuden väliaikainen menettäminen ei automaattisesti johda harmeihin. Tästä on tuore ratkaisu Korkeimmasta hallinto-oikeudesta, jonka mukaan kaupunki ei saanut pidättää virastaan palomiestä, joka oli saanut kuukauden ajokiellon ylinopeusakkojen vuoksi. Oikeus katsoi, ettei lyhytaikainen ajokielto tässä tapauksessa ollut sellainen syy, jonka vuoksi palomies ei olisi suoriutunut asianmukaisesti virkatehtävistään siitäkin huolimatta, että BC-ajo-oikeus kuului viran kelpoisuusvaatimuksiin.

Teksti Tero Fleminch ja Marko Pasma
Kuva  Ilari Huhtasalo