Kun vauhti kiihtyy, vagushermo painaa jarrua

0
27

Tämän salaperäisen hermon kerrotaan olevan ratkaisevassa roolissa monien ongelmien säätelyssä. Burnout, depressio, ruokahalu ja tulehdukset mainitaan usein vagushermon yhteydessä.

Vagushermo hermottaa käytännössä kaikkia sisäelimiämme. Se alkaa aivojen alimmasta osasta ydinjatkeesta ja ulottuu lantioon. Matkan varrella se hermottaa sydäntä, keuhkoja, vatsaa, suolistoa ja sukuelimiä.

Vagushermoja on kaksi, vasemman- ja oikeanpuoleinen hermo. Ne hidastavat sydämen rytmiä, säätelevät ja tarvittaessa laskevat verenpainetta sekä ohjaavat suolen happopitoisuuksia vaikuttamalla vatsahappojen eritykseen ja siten ruoansulatukseen. Vagushermon tärkeimpiä tehtäviä on säädellä ja tasoittaa hengitystämme.

Stressinhallinnassa iso rooli

Stressaantuneen tai uupuneen ihmisen hermojärjestelmässä on vallalla sympaattisen ja parasympaattisen hermoston välinen ottelu. Rauhoittavaan ja jarruttavaan parasympaattiseen järjestelmään kuuluvat vagushermot koettavat tasapainoilla stressin keskellä.

Ongelmia syntyy siinä vaiheessa, kun stressi tai ahdistuneisuus vain lisääntyvät, eikä rauhoittumiselle jää enää tilaa.

Olennaista tasapainolle ja siten myös mielenterveydelle olisi koettaa etsiä keinoja, joilla stressin saa hallintaan.

Keinot ovat yksilöllisiä. Joku aktivoi vagushermonsa metsälenkillä koiran kanssa, toinen hikoilee kuntosalilla ja kolmas katsoo lempisarjaansa tai neuloo.

Näin voit aktivoida vagushermosi

  1. Hengitä.Hengityksellä on suurin vaikutus vagushermoomme. Hengityksellä voimme hidastaa hermostoa, helpottaa depressiotilaa, alentaa kortisolia ja vähentää ahdistusta. Ota käyttöön rauhalliset hengitysharjoitukset ja varsinkin palleahengitys. Pitkä ja rauhallinen uloshengitys aktivoi vagushermoa, joka kiertyy pallean ympärille. 
  2. Opettele tietoista läsnäoloa. Istu rauhassa silmät kiinni, huomioi hengitystäsi, läsnäolevaa tilaa ja kehosi kokemuksia.
  3. Halaa ja kosketa. Vähintään 20 sekunnin halaukset auttavat erittämään oksitosiinia.
  4. Naura. Nauru stimuloi vagusta.
  5. Ylläpidä hyviä sosiaalisia suhteita. Positiiviset ja turvalliset vuorovaikutussuhteet aktivoivat vagusta.
  6. Vaali rakkauden ja kunnioituksen tunteita. Vagushermo reagoi näihin tunteisiin. Rakkautta voi keskittyä kokemaan ihan mitä kohtaan vain; itseä, läheisiä, lemmikkejä, luontoa, olemassaoloa, Jumalaa ja kotia.
  7. Laula, hyräile, puhu. Vagushemo on yhteydessä äänihuuliin ja kurkun takana sijaitseviin lihaksiin.
  8. Mene luontoon, retkeile ja oleile auringossa. Luonnossa käyskentely ja havainnointi tuo mielen ja kehon tähän hetkeen ja yhteyteen. Se tasaa automaattisesti hengitystä ja vaikuttaa vagushermoon.
  9. Noudata terveellistä ruokavaliota. Stressi eli sympaattisen hermoston aktiivisuus aiheuttaa elimistössäsi happamuutta ja hiljaista tulehdusta. Nauti enemmän emäksisiä ruoka-aineita kuten kasviksia (mm. pinaatti, lehtikaali, kurkku, parsakaali, avocado, sitruuna).
  10. Kylmäaltista itseäsi. Käy kylmässä suihkussa, uimassa, avannossa tai pese kasvosi aamulla kylmällä vedellä. Kylmäaltistus aktivoi vagushermoa.
  11. Sauno 3-4 kertaa viikossa. Lämpöaltistuksella on samankaltaisia vaikutuksia kuin kevyellä liikunnalla. Sopiva ja lyhyen ajan kestävä lämpörasitus parantaa vagushermon aktiivisuutta.
  12. Kosketa hellästi huuliasi, niissä on parasympaaattisen hermoston säikeitä. Suutele.
  13. Käy kehohoidoissa, esim. hieronnassa, sillä se purkaa kroonista stressitilaa.
  14. Kävele. Minimissään 15 minuuttia mutta mielellään 60 minuuttia päivittäin.
  15. Tee harjoitus: Stanley Rosenbergin perusharjoitus – vagushermon optimointi – YouTube

Mikä ihmeen vagushermo?

• Vagus tarkoittaa kiertäjää eli puhutaan kiertäjähermosta.

• Niitä on kaksi, vasemman- ja oikeanpuoleinen vagushermo.

• Hermo nimensä mukaisesti kiertää ympäri kehoa ulottuen 

aivorungosta kaikkiin tärkeisiin elimiin yhdistäen ne.

• Se on kymmenes aivohermo, ja niistä tärkein. 

Lähteitä:

Polyvagaalinen teoria ja psykologinen turvallisuus / Henriika Maikku | Ilona Rauhala & Ira Lange (youtube.com) 

Vagushermon aktivointi – polyvagaalinen teoria (arjenmatkassa.blogspot.com)

Teksti ja kuvat Eliisa Ala-Kuusisto